valravn.com Forum Indeks valravn.com
Tidsskriftet Valravns diskussionsforum

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Livet efter livet
Gå til side Forrige  1, 2, 3

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    valravn.com Forum Indeks -> Valravn tro
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Rønje
Bruger

Indmeldt: 28. Jan 2004
Geografisk sted: Nordsjælland

IndlægSkrevet: Søn Nov 28, 2004 5:11 pm    Emne: Besvar, med citat

Finland kan måske også være et område, hvor du kan finde noget interessant.
Jeg tror deres tekster hedder Kalevala. Nogle af dem gør i hvert fald, men jeg er ikke ekspert ud i den finske mytologi.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Gerulf
Bruger

Indmeldt: 02. Feb 2004
Geografisk sted: ?østjyllands frodige bakker

IndlægSkrevet: Søn Nov 28, 2004 9:53 pm    Emne: Besvar, med citat

Tak Rønje

Det gælder om at udforske alle muligheder for viden. Når selv tusind års kristen indflydelse ikke har kunnet fjerne hedenske stednavne og personnavne i almindelig brug hos os, så har jeg et håb om at kunne finde bedre folkehistorier gemt rundt om i skandinavien.
Alle må gerne hjælpe til.
Til år og fred
Gerulf

Bruger

Indmeldt: 12. Okt 2004
Geografisk sted: Sønderborg

IndlægSkrevet: Tirs Nov 30, 2004 8:40 am    Emne: Besvar, med citat

Jeg kom lige til at tænke på hvor børn egentlig ender, i denne uddeling af guder til forskellige erhverv...

Rolling Eyes
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked

Bruger

IndlægSkrevet: Lør Dec 04, 2004 8:19 pm    Emne: Besvar, med citat

Hvorforfor var det lige at balder kom til Hel?

Tilbage til toppen
Modsognir
Bruger

Indmeldt: 23. Nov 2004

IndlægSkrevet: Søn Dec 05, 2004 1:13 am    Emne: Besvar, med citat

Mø: Balder kom til Helheim fordi at Loke, gennem Hødder, slog Balder ihjel (med en mistelten). Grunden til at han kom til Helheim og ikke andetsteds, var nok fordi at hans død var selvforskyldt.
ingen vet
at han ingenting kan,
holder han tungen i tømme,
men det vet ikke den
som ingenting kan
selv om han snakker mye.
Tilbage til toppen

Bruger

IndlægSkrevet: Man Dec 06, 2004 9:04 pm    Emne: Besvar, med citat

Men er der andre muligheder for guder der dør? Står der noget sted hvor de guder der falder under ragnarok bliver af?

Tilbage til toppen
Tjalfe
Bruger

Indmeldt: 03. Jan 2004
Geografisk sted: Stockholm

IndlægSkrevet: Lør Dec 25, 2004 1:10 pm    Emne: Om fødslen og døden... Besvar, med citat

Engang når jeg tænkte på dette mellem fødsel og død, da satte jeg mig ned og spurgte mig selv om jeg havde nogen klager over tiden inden jeg blev født…

Jeg kom frem til at jeg ikke havde noget som helst minde av min tid inden min fødsel og derfor heller ingen klager over den tid som foregik min fødsel…

Når jeg så tænkte på min død, kom jeg frem till att min død derfor ikke kan være en del af mit liv…

Mit liv som jeg har nu, er en forudsætning for min fødsel og min død…

Derfor borde det således ikke være nogen forskel på at ikke være født, eller at være død…

Jeg forsøger at leve det liv som jeg har nu og ikke bekymre mig om noget som jeg alligevel ikke ved noget om…

Jeg er ikke bange, derfor jeg Ved at min Død IKKE er en del af mit Liv…

Jeg går bare videre til det andet lys, hvad det nu indebærer…

Derfor Mit liv… Smile

?Ürlig Kærlig hilsen

Tjalfe
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Asger
Bruger

Indmeldt: 01. Apr 2005
Geografisk sted: København

IndlægSkrevet: Tors Apr 21, 2005 1:07 pm    Emne: Re: Livet efter livet Besvar, med citat

Freja tager den anden halvdel af de faldne på valen.
Bønder går til Frej.
Fiskere går til Njord.
Sømænd til ?Ügir.
Almindelige lønmodtagere går til Tor ( han får trællene )
Dommere og jurister går til Bladers knægt.
Jægere og skovarbejdere med videre går til Ull.
Og så videre.

Hej!

Undrer mig lige over, hvor denne opremsning kan findes. Kan godt erindre at have set/hørt noget lignende, men aner ikke hvor. Er det et citat fra et eller andet skrift, eller blot lægmandshedningeviden? Bare nysgerrig.

NB: Er helt vild med din tanke om hvad der sker med folk der dør under udøvelsen af ekstremsport, - du malede et meget smukt billede i mit sind af tusindvis af "surfer-dudes", der nu må hygge sig hos Hel.
Grolheim
Bruger

Indmeldt: 06. Dec 2003
Geografisk sted: Nordsjælland

IndlægSkrevet: Man Apr 25, 2005 12:59 pm    Emne: Besvar, med citat

Det er ikke nogen liste der i sin helhed står noget sted. Den er sammensat af oplysninger der findes forskellige steder i den norrøne litteratur. Dette er iøvrigt kun et udpluk af vore forfædres mange og ofte tilsyneladende modstridende opfattelser af hvad der sker efter døden.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
scorpio
Bruger

Indmeldt: 04. Apr 2006
Geografisk sted: kbh nv

IndlægSkrevet: Ons Apr 05, 2006 12:52 pm    Emne: Re: Livet efter livet Besvar, med citat

Gerulf skrev:
Odin er alfaderen og til ham kommer halvdelen af de der dør på valen. Det vil sige hans valkyrier udvælger de krigere der i kamp har udmærket sig særligt ( i dag soldater og evt politibetjente der dør under udførelsen af tjensten vel at mærke i kamp!)
Freja tager den anden halvdel af de faldne på valen.

det er sjov opfattelse at man skal være soldat eller betjent for at falde i ærefuld kamp !!!
mig bekendt var vores forfædre ret frie mennesker og ikke specielt tro overfor myndigheder hvis de ikk var enige med dem ..
for mig drejer det sig om at hvis man falder i kamp og ikke løber i frygt når der opstår en sitiuation hvor man er nød til at forsvare sin ære eller overbevisninger.så har man allerede købt sin billet til valhal eller folkvang ..
men det betyder egentlig ikk så maget for mig hvor jeg ryger hend efter dette jordiske liv ..
det der betyder noget er at når min skæbnesnor ikke er længere ( og det er kun nornerne der ved hvor lang den er ) . så er det vigtigste at jeg har været tro mod mig selv og mine værdiger i det store hele , jeg er kun et menneske og jeg laver fejl ,
og med hensyn til soldater og betjente er de vel i dag definationen på trælle da det sjældent forsvare deres egne værdiger , men derimod forsvare værdiger som normen diktere ..
med andre ord så kan du være galej slave hele livet..men falde i kamp når din chance for frihed byder sig !!
og da må man sige at man er en sand kæmpe blandt dværge !!!
så det drejer sig vel om at tage chancen når den byder sig til !! og ikk frygte for hvad der kan gå galt !!
vi lever kun engang og ved ikk hvor længe vi er her . så lev hver dag som om den var den sidste , men læg planer for fremtiden ! det kunne jo være at du oplever den !!
Grindajøkul
Bruger

Indmeldt: 26. Apr 2006
Geografisk sted: Nørrebro

IndlægSkrevet: Søn Maj 14, 2006 1:16 pm    Emne: Besvar, med citat

Vær hilset alle.

Jeg hedder Jaspur. Jeg er ny.
Goddag Smile

Jeg mener som sagt i Asgers indlæg:

Bønder går til frej og så videre.

Men jeg mener også at mine bedste forældre eller mine forældre kan spørge en gud (den gud de mener jeg skal være hos) om ikke det var en id?© at tage mig til sig.

PS. Min ægtefælde følger med mig når hun dør. (Ved godt det er schovonistisk) og mine børn er så fri for mig når jeg dør dvs. de ikke følger med.
Vis brugerens profil Send privat besked Send email MSN Messenger
Sort
Bruger

Indmeldt: 29. Maj 2006
Geografisk sted: albertslund

IndlægSkrevet: Tors Jun 01, 2006 11:23 pm    Emne: Besvar, med citat

Personligt tager jeg ikke efterlivet så tungt. Hvis der er et er det nok tilpasset min adfærd i dette liv. Skulle der som de kristne siger være en dom af en slags, kan jeg vel forlange afgørelse ved tvekamp.
Hvis asatroens valhal holder stik (og jeg dør i kamp) så kommer jeg vel i odins hird, med mindre freja tager mig som sin andel i de faldne (for mit smukke ydre).
Så er der så Hel for de strådøde og ægirs haller for de druknede. ?Ügirs haller lyder som et ok tilbud, hvorimod Hel lyder ret nederen, faktisk lyder Hel så skidt at jeg sidder og håber på at optagelses kriterierne er blevet tilpasset moderne tider.

jeg har en ret agnostisk tilgang så jeg bliver ikke vildt skuffet eller overrasket hvis det hele bare slutter med en slags punktum.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    valravn.com Forum Indeks -> Valravn tro Alle tidspunkter er CET (Europa, GMT+1)
Gå til side Forrige  1, 2, 3
Side 3 af 3

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum