| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Grolheim Bruger

Indmeldt: 06. Dec 2003 Indlæg: 108 Geografisk sted: Nordsjælland
|
Skrevet: Man Jun 05, 2006 10:33 am Emne: Hvad skal tomme folkekirker bruges til. |
|
|
Hvad skal tomme folkekirker bruges til.
Der har i de sidste 14 dage været en afstemning på Valravns hjemmeside om hvad de kirkebygninger der ikke længere kan opretholde en menighed i folkekirken skal bruges til. Afstemningen var foranlediget af en debat på Danmarks Radios P1mellem bla Søren Krarup og en præst ved Stefanskirken på Nørrbro. Her var altså tale om to yderfløje i folkekirken.
Afstemningsresultate på Valravn blev følgende:
Fortsætte med at være kirker.(24.5 %)
Gudehove. De står alligevel på vores gamle helligsteder.(25.5 %)
Moskeer. Indse dog at det er den vej det går.(3.1 %)
Kulturhuse. Religion er opium for folket.(22.4 %)
Cafeer og bordeller.(10.2 %)
Lidt af hvert.(14.3 %)
Antal stemmer: 98
Det er på mange måder et bemærkelsesværdigt resultat. Asatrosynspuntet som aldrig var med i P1 debatten men indsat af valravn ( at de skal laves om til gudehove) har kun fået lidt over en fjerdedel af stemmerne. På en hjemmeside for et hedensk tidsskrift er det måske ikke så underligt at asatrosynspunktet fik flest stemmer.
Det der dog kan undre er at på anden pladsen kom Søren Krarups synspunkt; at de tomme kirker skal fortsætte med at være kirker uanset om der er mennesker i dem eller ej.
Præsten ved Stefans kirkens holdning som man vel kan kalde folkekirkens venstrefløjssynspunkt; at de tomme kirker bør laves om til moskeer fordi vi får flere og flere muslimer til landet samtidigt med at mange danskere konverterer til Islam, har deri mod ikke fået den store opbakning.
Om dette betyder at en fjerdedel af de der klikker ind på Valravn.Online er Søren Krarup kristne eller om præsten ved Stefanskirken udelukkende referere til en snæver virkelighed på Nørrebro og dermed ikke er repræsentativ for resten af landet skal jeg ikke kunne sige.
Både Søren Krarup og Stefans præsten var dog enige om at det værste der kunne ske med de tomme folkekirker var at de blev lavet om til cafeer og kulturhuse.
Grølheim |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Sort Bruger
Indmeldt: 29. Maj 2006 Indlæg: 36 Geografisk sted: albertslund
|
Skrevet: Man Jun 26, 2006 10:37 pm Emne: |
|
|
Jeg lever i en forhåbning om en fuldstændig adskillelse af stat og religion.
Jeg har den holdning at de historiske kirker bør overgå til en slags bygningsbevarelsestjeneste, ligesom slottene. De øvrige kan vel sælges til højestbydende. De fleste nyere kirker er så grimme alligevel at jeg er lidt ligeglad.
Anvendelsen af alle bygningerne må så tilfalde dem der kan samle brugere og det kan jo så blandt andet betyde muslimer og asatroende.
Det er nok utopi at forvente at den samme bygning bliver anvendt af både abrahamiske og hedenske grupper, men jeg har indtryk af at der er rigeligt med plads til alle, herunder vel også cafe og underholdningsbranchen.
Jeg ville egentligt ikke have noget imod at betale for vedligeholdelsen af alle de historiske bygninger gennem min skat og hvis der så er et par øjebæer der viser sig at være usælgelige og uden brugere må man jo kigge på noget nedrivning hen ad vejen. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|